مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22258 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

در وضعيت كنوني، طريقه پيدا كردن زوجي با ايمان و پاك دامن چگونه است؟
بايد توجه داشت كه گرچه در جامعه كنوني ما فساد وجود دارد؛ امّا «فساد بار» نيست. چنان كه خود مي دانيد، ازدواج آغاز زندگي مشترك است و تأثير عميق و زيادي در سعادت و آرامش انسان دارد و بايد با دقت و آگاهي بيش تر بدان اقدام نمود. نامه شما نيز از توجه و حساسيتي كه به اين موضوع داريد حكايت مي كند. اميدواريم با مطالعه بيش تر در اين زمينه و مشورت با افراد با تجربه، بتوانيد به ازدواجي موفق دست يابيد. قبل از هر چيز، لازم است شناخت كافي از معيارهاي يك همسر شايسته و متناسب به دست آوريد. ما در اين جا به روايتي از حضرت علي(ع) درباره صفات يك همسر خوب اشاره مي كنيم: 1- صالحه (شايسته): خانمي كه كارهاي شايسته و مورد پسند خدا را انجام دهد؛ 2- ودود: با محبت باشد؛ 3- ولود: نازا وعقيم نباشد؛ 4- شكور؛ در مقابل نعمت هاي الهي شكرگذار باشد؛ 5- قنوع: اهل قناعت باشد تا در زندگي تو را به زحمت نيندازد؛ 6- غيور: نسبت به دين خدا و عفت غيرتمند باشد؛ 7- در برابر احساني كه به او مي شود، قدرداني كند؛ 8- چنانچه از سوي تو كار ناروايي سرزد، عفو و اغماض كند؛ 9- اگر در زندگي يادآور خدا شدي، تو را همراهي كند و اگر خدا را فراموش كردي، يادآور تو شود و به تو تذكر دهد؛ 10- آن گاه كه از منزل خارج شدي، خودش را حفظ كند؛ 11- و هرگاه به منزل وارد شوي، با ورودت خوشحال و مسرور گردد؛ 12- چنانچه به او دستور و فرمان دادي، اطاعت كند و اگر براي او قسم خوردي، باورت كند و تكليف خود را انجام دهد؛ 13- و اگر ناراحت شدي و او را مورد غضب قرار دادي، اسباب خوشنوديت را فراهم آورد. در احاديث ديگر به ملاك هاي ذيل اشاره شده است: 1- محبت به اهل بيت داشته باشد؛ 2- از نظر خانوادگي و شخصي خوش سابقه باشد؛ 3- زيبا باشد، زيبايي يك امر نسبي است و سليقه شما ملاك است؛ 4- كفو و هم شأن باشد، اين ملاك بسيار مهم است و شامل وضع مالي و مذهبي و اخلاقي و فرهنگ خانوادگي و دانش و قيافه و بسياري از شرايط اجتماعي مي شود. بايد فاصله در حدي نباشد كه زندگي را براي طرفين مشكل سازد. آنچه بايد تأكيد شود هم سطح بودن (كفو) دو زوج و خانواده هاي آن هاست؛ به عبارت ديگر هم سطحي زوج از نظر اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، تحصيلاتي و... در موفقيت، دوام و شيرين ازدواج، نقش به سزايي دارد. براي پيدا كردن چنين همسري بايد تحقيق زيادي كرد. اعتماد به گفته هاي خود دختر، كفايت نمي كند؛ گرچه گفت و گو با فردي كه تصميم به ازدواج با وي داريد، لازم و ضروري است، تا از روحيات، وضعيت اخلاقي، علايق و سلايق همديگر آشنا شويد؛ ولي اولاً، اكتفا به آن كافي نيست و بايد قبل از آن، از خانواده، همسايه ها، اقوام، هم اتاقي ها و دوستان وي تحقيق كنيد. ثانياً، چنين گفت و گوهايي بايد با نظارت والدين شما و ايشان باشد. پس از اين كه خانواده شما از خانواده دختر مورد نظر خواستگاري كرد، در جلسه اي، براي آشنايي با يك ديگر گفت و گو كنيد. با چنين روشي هم از خطرات احتمالي گفت و گوهاي پنهاني و بدون اطلاع خانواده ها مصون خواهيد ماند و هم از نظرات مشورتي و اطلاعات خانواده خود درباره دختر مورد نظر بهره مند خواهيد شد. در پايان مطالعه كتاب «انتخاب همسر»، استاد ابراهيم اميني و «جوانان و انتخاب همسر»، علي اكبر مظاهري را براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه ازدواج و مسائل آن توصيه مي كنيم.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.